Czyli jakie?

Jak wiadomo każdy kierowca musi mieć dobry wzrok i najlepiej jak by był wypoczęty, wówczas jego oczy również będą w dobrej kondycji. Czasem jednak bywa inaczej, bo właśnie gdzieś się spóźniacie lub teściowa czeka z gorącym obiadem, a wam pozostało jeszcze paręset kilometrów do przejechania. Cóż czasem po prostu nasze oczy są zmęczone, ale my musimy dotrzeć do celu i nie ma rady! Tutaj z pewnością z pomocą mogą przyjść okulary dla kierowców. Specjalnie dedykowane? Czy może takie posiadające odpowiednie cechy, które uczynią z nich przedmiot do zadań specjalnych. Co tak naprawdę potrafią takie okulary? Czym odznaczają się na tle innych, np. tych do czytania czy biegania. W poniższym artykule spieszymy z wyjaśnieniami.

Dobrze by było, aby każdy kierowca przynajmniej raz do roku odwiedzał gabinet okulisty w celu sprawdzenia swojego wzroku. Jednak zalecenia swoją drogą, a rzeczywistość i praktyka swoją. Jeśli jesteś kierowcą i dostrzegasz u siebie niepokojące objawy zaniku widzenia po zmroku lub „gubienia obrazu” gdy z naprzeciwka nadjeżdża pojazd, to są to sygnały, które bez względnie powinny cię nakłonić do wizyty u specjalisty. Wówczas lekarz zleci lub wykona odpowiednie badania i będzie wiedział jak ci zawczasu pomóc, bo po co się męczyć! Jeśli jednak nie masz żadnych wyżej wymienionych objawów to możesz zaopatrzyć się w okulary, które noszą miano „dla kierowców”.

Jak więc dobrać okulary dla kierowców?

Przede wszystkim powinieneś się kierować ich funkcjami. Bowiem wybierasz przedmiot specjalistyczny, które będziesz używać podczas wykonywania konkretnej czynności. Fajnie będzie jak jego wygląd wpiszę się w twój gust, ale nie to jest najważniejsze. Od czego więc zacząć podczas wyboru rzeczonych okularów?

Przede wszystkim oprawy:

Oprawki w tym przypadku to kwestia wygody, a nie wyglądu. Winny być wykonane z tworzywa, które po pierwsze jest lekkie, czyli nie męczy nosa i twarzy przy długim ich użytkowaniu. Po drugie, oprawa nie powinna zawężać pola widzenia. Nie może być gruba i niemalże na pół twarzy. Najlepsza więc będzie taka, która ma opływowy kształt i idealnie przylega do skroni. Okulary dla kierowców są troszeczkę podobne do tych używanych na stokach narciarskich lub przez rowerzystów i kolarzy zawodowych. Kształt całych okularów winien być spójny z całą naszą głową. Czyli jak gdyby „szyty na miarę”. Jest to bardzo ważny element konstrukcji całych okularów, bowiem odpowiada za komfort noszenia i względy bezpieczeństwa. Kierowca powinien mieć szerokie pole widzenia, tak aby w porę dostrzec inny pojazd i móc w miarę wcześnie zareagować- przyśpieszyć lub zmienić pas ruchu.

A co ze szkłami?

Najlepiej by było, jakby okulary dla kierowców wyposażone były w powłoki antyrefleksyjne, filtr polaryzacyjny oraz filtry UVA, UVB oraz UVC. Wówczas ich działanie będzie naprawdę skuteczne. Będą one nam służyły przez długi czas i w każdej sytuacji nas nie zawiodą. Po zmroku lub nocą, błyszczące światła samochodów z na przeciwka nie będą oślepiały nam drogi i powodowały tzw. „gubienia obrazu”. W mokre, deszczowe lub śnieżne dni, padające horyzontalne promienie nie będą powodowały oślepienia. Natomiast silne południowe lub zachodzące słońce nie spowoduje, że zjedziemy na przeciwległy pas ruchu lub nie dostrzeżemy innego pojazdu albo pieszego. Reasumując, okulary dla kierowców to przedmiot do zadań specjalnych. Gdy będą posiadały wyżej omówione cechy, żadna droga nie będzie nam straszna.

Czy kolor jest ważny?

Jeśli masz wadę wzroku, to jak najbardziej. Bowiem będzie wpływał na efekt widzenia. Nie dobieramy go do koloru karoserii, biżuterii lub upodobań, ale kierujemy się względami zdrowotnymi. Jeśli jesteś krótkowidzem to wybierz filtry, które preferują fale długie. Dobre będą okulary ze szkłami czerwono-brązowymi i miedzianymi. Jeśli natomiast jesteś dalekowidzem to twoje szkła powinny preferować fale krótkie, czyli być szarozielone i niebieskie. Takie rozgraniczenie kolorów umożliwi ci lepsze widzenie drogi i zwiększy komfort podróży i jej bezpieczeństwo.

A co z fotochromem?

Dla kierowców nie jest to polecana cecha w okularach, dlatego że powoduje zbyt duże zaciemnienie obrazu i wzrok paradoksalnie jest jeszcze bardziej zmęczony, aniżeli mógłby być wyczerpany tylko podróżą. Na rynku dostępne są okulary wyposażone w specjalny filtr fotochromatyczny, który dostosowany jest dla kierowców, ale są to egzemplarze niezwykle drogie, a ich skuteczność do końca nie jest potwierdzona.

Ważna ciekawostka!

Kierowcy autobusów oraz pojazdów z płaskimi szybami nie powinni stosować okularów z filtrami polaryzacyjnymi. Bowiem takie okulary zamiast niwelować odblaski jeszcze bardziej je potęgują ponieważ mamy efekt nakładania się promieni świetlnych.

[Głosów:1    Średnia:2/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here